keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Nymålat på dörrar





Vilken dag, solen skiner och det är så hett att man knappt orkar vara ute. Vi fick ändå en hel del gjort på torpet. Medan Krisu forslade bort skräp till återvinningscentralen i Strömfors planterade jag blommor, vattnade och framför allt, målade de två dörrarna på husets norrsida. Nu är båda vackert ljusblåa i en traditionell färgkulör från 1700-talet.
Tycker om att använda traditionella kulörer men i ett skede av målandet fick jag skrämselhicka. Färgen verkade allt för ljus. Nu ser den riktigt bra ut och när ännu foderplankorna blir vackert vita kommer det att bli fint.
Den andra dörren som målades är världens smalaste franska dörr som går till kammaren. Den fick en länge saknad uppfräschning i och med färgen. Särskilt då den varit slitet grå med en gul balk mitt i. Har bara målat ett varv men min filosofi är att måla ordentligt det första varvet så går det andra så mycket snabbare.
Kände mig som en riktig arbitare när jag bredbent satt på en bänk och drack min Café au lait direkt från termosmuggen. :o)
Sätter in på bloggen en bid från i höst då vi gick husesyn. Det såg nog ganska eländigt ut. Tyvärr han jag inte i dag ta en före bild eftersom Krisu alltid är hypereffektiv och började genast slipa ytterdörren när vi kom fram. Då gick jag ännu och vattnade i trädgården och var som vanligt i mina egna världar.
En liten fågel har tyvärr byggt sitt bo under taknocken ovanför dörren. Den följde oroat med arbete. Hoppas att det inte stör dens bo och ägg. Några ungar har jag ännu inte hört.
Av dillen persiljan och gräslöken mådde dillen riktigt bra. Den hade skugga av ett stort rabarberblad. Skuggade persiljan, som slokade, genom att köra ned spaden i jorden framför den. De vattnas också med en petflaska som jag körde ned i jorden.
Oh, so little time,
so much to do!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti