torstai 3. kesäkuuta 2010

Borgåsnäckan


Fläckig lundsnäcka (Arianta arbustorum), eller i Borgå allmänt kallad Borgåsnäckan är ett gissel och gör att jag inte kan flytta perenner från min mors trädgård till torpet. Vi bor på samma tomt som mina föräldrar och när jag kastar en blick ut så ser jag ett hav av perenner som man kan glädjas åt år efter år. Tänk om man bekymmerslöst kunde ta skott och flytta dem - hur lätt skulle det inte vara.
Har ändå flyttat ett par, den ena växten är en smultronsort med härliga ljusröda blommor och den andra är en rosenbuske. Rosen är en gammaldags ros som blommar med ljuvliga ljusrosa blommor- Den doftar riktig ros och inget annat. Vi fick skottet från min mammas väninna Urda som ännu på den tiden hade en äldre gård i Gamla stan. Antar att växten har ett mycket gammalt ursprung.
Får se om vi kan undvika att förflytta Borgåsnäckan till torpet. Där finns nog sådana. Hittade i våras två döda exemplar som nog hamnat där på andra vägar än med oss. Vill ändå inte ha en snigelinvasion (eller snäck- som det lär heta på riktigt) i torpets trädgård. På tomten i Borgå plockar min mor varje morgon ca 60 stycken sniglar som tyvärr går ett öde värre än döden till mötes på ett mycket ickeekologiskt sätt...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti