tiistai 8. kesäkuuta 2010

Rosenskottet nu och hur det skall se ut



På tal om Slow life är trädgårdsodling ett praktexemplar på att göra saken för att kunna njuta i framtiden. Det går inte att stressa med resultaten. Växterna kräver sin tid och så ock min rosenbuske som faktiskt ser just så anspråkslös ut som den nedre av bilderna visar.
Att den i framtiden skall bli en stilig rosenbuske med de ljuvliga rosa rosorna är en annan sak. Den övre bilden är tagen på Nennes konfirmationskalas och jag minns hur vacker jag tyckte rosen var i sin lilla vas och hur gott den doftade.
Eftersom vi inte hela tiden är ute i Strömfors så har vi ett fiffigt bevattningssystem, som jag en gång snappat upp i "Trädgårdsrutan" - visst hette programmet så.
Genom att fylla en flaska, vi använder petflaskor, med vatten, och placera den upp och ned i den våta myllan bredvid plantan bevattnas den så länge vattnet i flaskan räcker till. Roligt att se hur ett undertryck skapas i flaskan och den nästan är ihopskruttad när man kommer ut till torpet.
Exempelflaskorna i programmet var nog inte något så vardagligt som petflaskor. De fanns väl inte ännu på den tiden. Nej det var rödvinsflaskor som nu fått en ny uppgift i trädgården, aningen mer stämningsfullt än en mineralvattenflaska från Lidl!
Vad rosen heter vet jag inte ännu, får göra litet efterforskning!
Lägg märke gräsklipparen i bagrunden. Den hittade Krisu på en avstjälpningsplats och efter en rengöring, reservdelar för hela tio euro, så klipper den så att både gräs och jätteslide strittar.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti