maanantai 21. kesäkuuta 2010

Stugans färgskala


Det är svårt att bestämma i vilka färger inredningen i stugan skall gå trots att utgångspunkten måste vara så mycket ljust som möjligt. När jag bläddrar igenom inredningstidningar gillar jag fransk lantromantik men är skeptisk om jag skulle kunna leva med det i längden. Rent praktiskt är det omöjligt med så mycket vita möbler eftersom vi har fyra glada hundar som skall få njuta av att springa på tomten och komma in i huset utan att hela tiden putsas av.
I mina gömmor hittade jag två rullar av tapeten som ligger underst på bilden. Designen är av Designers Guild och jag har sparat rullarna i över tio år för att hitta den rätta platsen till dem. Det har jag nu gjort.
Det vita tyget med guldmönstret skall jag använda som gardin till två av fönstren. Det är också Guilds och hittade det när jag grävde i tygbutiken Eurokangas låda för specialerbjudanden.
Där hittade jag också det beige tyget med små rutor och blommor som skall komma på en gammal soffa som jag köpte från ett lopptorg redan innan köpet av torpet var klart. Har lovat dyrt och heligt att jag själv skall klä om den. Får se hur det skall gå.
Ja, och min kära damastfärg är med på den lilla provbiten från färgbutiken. Den ser bättre ut i verkligheten, varmare och klarare.
Färgskalan skall alltså gå från bruten vit till ljusa pastellfärger som får några starka färger som motvikt.
Hur kammaren skall inredas är ännu ett frågetecken. Det enda jag har är ett blåvittrandigt sängtäcke i hållbart polyester för att det skall klara av hundarna. Men en sak i taget!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti