perjantai 18. kesäkuuta 2010

En välkomnande gryta med blommor


Vad skall man göra med en stubbe som envist står bredvid infarten och ser allmänt störig ut?
Innan vi köpte torpet hade försäljarna röjt rejält på tomten vilket också innebar att de fällt träd. En stubbe stog irriterande där man svänger in på tomten och var en potentiell krockfara. Krisu försökte göra sig av med den men konstaterade att det nog inte var någon vits, den är där den är och vill inget annat...
Nåja, därav dilemmat. Försökte tänka positivt och beslöt mig för att upphöja stubben till en blompiedestal som välkomnar våra vänner till torpet. Så igår köptes det en pelargon, en nejlika och litet silver...(måste kolla namnet) som planterades i en gammal charmig gryta och därefter placerades på stubben.Resultatet är inte så pjåkigt och när de ännu får växa till sig litet så blir det säkert riktigt trevligt.
Envisa stubbar behöver med andra ord inte bara vara ett problem i denhär världen bara man ser på dem med nya ögon. Det får vara dagens visdomsord med en positiv snärt. :o)
När jag skrev inlägget började kugghjulen i min hjärna långsamt rotera och jag kom ihåg att jag någon gång i tiden köpt en emaljgryta för det här ändamålet på ett lopptorg (love 'em). Undrar var den finns nu. Visst skulle det se roligt ut med planteringen i en litet mer bohemisk turkos emaljgryta - om nu inte mitt minne sviker mig helt och hållet alltså.
Tänker koncentrera mig på att plantera perenner och inte köpa ettåriga prydnandsväxter som ofta behöver mer vatten än man hinner ge åt dem. Eftersom perennerna ännu är hutlöst dyra får de vänta till rean som brukar börja efter midsommaren. Kan knappt bärga mig!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti