lauantai 12. kesäkuuta 2010

Läckö slott


Det har blåst snåla kulingar i dag och man har fått hålla både i hatten och i paraplyet. Som tur bor vårt Bbl-paraply i baksätet och fick kämpa tappert mot vinden och regnet vid Läckö slott.
När jag var litet besökte vi en gång slottet och det gjorde ett stort intryck på mig. Dessvärre var det jag var mest imponerad av utetoan på västväggen och funderade länge och mycket över hur de vågade använda toan som hängde som ett fågelbo av trä högt uppe på den vitkalkade väggen.
Tyvärr så väckte den inte alls samma fascination hos mina resekamrater så kände mig aningen besviken. Fick dock se den åter och kunde denhär gången konstatera att den nog inte var så högt uppe som jag mindes.
Trots den lilla besvikelsen var det roligt att gå rundan inne i slottet och fundera hur det var att bo i det då det begav sig. Knappast alltför mysigt med få möbler, dragiga fönster och kalla golv.
Guiden berättade att adelsfamiljerna kunde liknas vid kringresande cirkusfamiljer och hade det mesta avsitt bohag med sig då de reste omkring till alla sina slott och gårdar. Därför var möblerna inte alltför många. De satsade i stället på gobelänger och mattor som förstås behövdes för att hålla värmen uppe.
Nenne var i retroheaven i dag då vi hittade en butik som sålde dataspel och retrospel som fick honom att se helt borta ut. Jag hittade två filmer jag länge velat köpa, Das Boot och Låt den rätte komma in, skoj! Har också gjort en hel del härliga loppisfynd som jag får visa senare. OBS, inte på Melleruds torg, några bord var inte ett stort lopptorg, men det finns ju som tur andra!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti