torstai 24. kesäkuuta 2010

Ute i "skärin"


Har varit med om en total miljöförändring och är nu ute i skärgården i Finska viken. Ute skiner kvällsolen och det är en alldeles underbar kväll. Synd bara att väderprognoserna lovar regn och rusk till i morgon. Brukar inte leva efter dem men här ute vill det vara litet på det sättet att man är beroende om det blåser eller inte /regnar eller ej.
Här hos mina föräldrar har vi vår egen lillstuga som vi får bo i. Den är på bara tolv kvadratmeter men skön att ha. Dit kan man dra sig tillbaka och titta på teve eller ta sig en tupplur om det behövs. Inte heller behöver man skämmas över hundar som väcker upp hela huset långt före åtta på morgonen.
Gav stugan litet sommarkänsla genom att hämta ut en hängpelargon. Först när jag skulle placera den i bilen märkte jag hur stor den var. Men plats fick den i bilden med hundar och packing. Relativt hel är den också efter en strapatsrik resa i bil och båt.
Saknar Strömfors, där finns hela tiden något nytt att göra, här är man på litet andra villkor men bra blir det väl. I morgon skall jag beklä väggdynorna i lillstugan med deras nya överdrag. Hoppas det blir trevligt, de gamla är så förskräckliga att jag inte ens kan ta en före bild:o)
Ute är det nu alldeles lugnt förutom några vitkindade gäss som tagit sig upp på den lilla strandklippan. När de hör hundarna närma sig beger de sig högjutt snattrande iväg från klippan och simmar surt vidare. Försökte lägga upp en bild som beskriver idyllen med solnedgång och fauna alldeles inpå tröskeln men lyckades inte.
Kanske vårt stugnät - som Krisu under kvällen byggt upp med hängivenhet - är litet snabbare i morgon. Bilden av stugan laddades ju upp utan problem!
Och nätet ja, man måste ju kunna surfa obehindrat såväl på stranden som i lillstugan också när man är ute på landet. Vad vore livet utan nät så här år 2010 skriver jag och mina tankar går genast till de fisknät min mofi omsorgsfullt brukade reparera och sedan sätta ut om kvällarna. Nästa dag var det momis fisksoppa till middag.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti