sunnuntai 27. kesäkuuta 2010

Lat söndagseftermiddag



Känner ett starkt drag åt Strömforshållet men eftersom vi ännu är i skärgården får jag nöja mig med att visa en bild från den här stugan. Den är byggd av min morfar, mofi, som var en drömmare och obotlig optimist. Det syns också i bygget. Ursprungligen är den "Hellbergs personalbastu" som han transporterade ut till ön. Det vackra blyfönstret på bilden är till exempel från en villa som kallades Berta Hermanssons minne, den revs och mofi besorgade så mycket som bara var möjligt och byggde till på stugan. Den är med andra ord byggd av allt han fick tag på. Allt som allt försågs bastun med tre flyglar och kallas helt oblygt av oss för sommarvilla. Åtminstone är den en wannabevilla!
Torpet i Strömfors har också varit en bastu som har byggts ut. Den har en anda av - vad vi kallar för moficonstructions - över sig kanske det var just det som gjorde att jag föll för den.
Moficonstructions = optimistiskt byggande enligt man tager vad man haver metoden. När Krisu för första gången kom hit ut höll han på och svimma när han såg min kära morfars elinstallationen, reparationer med plåster och dylikt. I Strömfors finns det en ventilationsöppning som är täckt av ett nät till en bilstereohögtalare :o). Inte riktigt snyggt men nog effektivt.

Skylten är från statens järnvägar och tiden med spottkoppar. Den är nog min favoritsak i hela sommarstugan. Momi jobbade för VR och de fick alltid köpa saker som togs ur bruk. Därifrån kommer också våra härliga beige VR-filtar som är så sköna som underlag på strand eller gräsmatta. Har en egen som jag kommer att ta med till Strömfors. På det sättet binder jag ihop goda minnen från sommarstugan med torpet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti