tiistai 20. heinäkuuta 2010

Fönstermakeup eller tvärtom


Fortsatte i dag med att göra fönstren vackrare men är inte helt säker om jag lyckades. Fönstret till vänster på bilden har nu små kors liksom det som syns inne i förstugan. Problemet är bara att det inte blev helt perfekt och då vill jag ju "repiä pelihousut" som det heter på det första inhemska.
Endel lister måste flyttas en aning medan andra klottade silikon. Krisu, den raringen, lovade att det nog går att fixa genom att man skär bort silikonet som rann eller av andra orsaker kommit utanför. Om jag känner mig själv rätt vänjer jag mig vid synen och slutar gräma mig så småningom. Men ändå, just nu skär det i hjärtat.

Vi har äntligen fått nyfart på toaprojektet. Vår "tron" kom ju redan för en tid men eftersom toahuset var planerad för en storre komposterande mojäng så måste huset nu byggas om på insidan så att den traditionella sitsdelen för utetuppar tas bort och görs om till golv för vårt biolanunderverk. Tyvärr så leder dethär också till att det material vi planerade som golv till toan inte räcker till och vi får tänka om. När man rubbar en liten del i planen åstadkommer man med andra ord ett helt jordskred av saker och ting som inte stämmer!

Nu till den fina nyheten att det har regnat ordentligt också i Strömfors och marken var mättad med fukt och växterna frodiga. Vattnade trots det ordentligt. Våra stora vattentunnor är fulla igen vilket betyder att vi klarar oss en tid samtidigt som vi slipper det tunga arbetet med att fylla tunnorna med vatten från brunnen. Det är nämligen ett veritabelt slavgöra.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti