sunnuntai 4. heinäkuuta 2010

Blommorna törstar efter vattnet



Det har väl inte undgått något att det är hett ute. Luften fullkomligt dallrar av hetta och blommorna törstar efter vatten. Krisu och jag har hållit oss inne i dag. Han har målat väggarna och jag skåp. Det är bäst så när termometern börjar gå över 30-gradersstrecket.
Den lilla jordkällaren, som jag lade in en bild på några tillägg tidigare, har prytts med mycket blommor under sommaren och våren. Det har i regel varit sådana som täcker marken och källaren har blivit en källa till glädje för mig.
Blommorna där är tåliga, vilket nog behövs eftersom den har sol hela dagen. En speciellt kär blomma är den svagt rosa bellisen jag fått av goda vänner i Forsby. Har ett fasligt schå att vattna dem så att de inte skall vissna i värmen. Vill så gärna att den skall sprida sig.
Den vackra blåklockan på bilden fanns där från tidigare så jag kan väl anta att den tål torka. Nu har de vattnas så det står härligt till men det känns ibland som om den torra jorden fullkomligt skulle äta vattnet.

Inomhus är panelen äntligen målad och snart blir det dags för tapetsering. Ser fram emot det eftersom jag är människotypen som vill att allt skall ske på en gång. Därför har jag ibland litet svårt att hålla mig i skinnet när allt går enligt alla grundregler i slow life. Det är ändå bättre att det tar tid och blir bra gjort än tvärtom. och så nyttigt för otåliga mig...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti