tiistai 27. heinäkuuta 2010

En glimt av min historia


Fick se något alldeles otroligt från min barndom när jag besökte återvinningscentralen i Borgå. Mitt på golvet stod en gammal butiksdisk, exakt likadan som den som en gång stod i Handarbetsaffären Hemtrevnad. Det var min mammas och hennes väninnas butik i Borgå på 70-talet och i början av 80-talet.
Med litet god vilja kan man säga att det var en föregångare till inredningsaffärer trots att handarbeten nog var storsäljaren (kanske litet felvalt ord - försäljningen var sällan stor). Vet att mamma gärna skulle ha satsat mer på inredning.

Inne i disken brukade små trådförpackningar ligga noggrant ordnade bredvid varandra enligt färgskala. Där fanns moulinétråd för finbroderi och tjockare yllegarn för de hemska stramaljtavlorna som var - och ännu är - pop i vissa kretsar. I bland kunde hela dagskassan bestå av försäljningen av en förpackning moulinétråd som noggrant paketerades in i papper.

Glasytan som nu finns kvar är lika repig som jag minns att diskens yta var. Inget härdat glas här minsann utan vanligt glas som slets med tiden. Förutöver det var inte besöket särskilt lyckat. Hittade inte mina bordsben så får väl fortsätta att grubbla över saken. Men disken den var cool!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti