tiistai 17. elokuuta 2010

Retroheaven och bordsmålning


Kvällen har gått i målandets tecken och jag har dragit det sista lagret träolja på utegruppen. Kan äntligen säga att jag är nöjd efter en tids oroande över hur de skall se ut. Skall ta en bild på lördag när vi har kalaset och allt är uppdukat och fint. Det är roligt att arbeta med saker och ting man senare skall använda. Man får tillfredställelsen att veta att man gjorde det själv. Inte köpt och transporterat till platsen utan verkligt arbetat och planerat.

För vi skall ha kalaset i trädgården!!! Vägrar gå med på att vi har arbetat i vårt anletets svett hela sommaren och när ett av sommarens mål - dvs födelsekalaset - kommer regnar det. Än så länge har de lovat sol så jag håller tummarna.

Vi tog med ett riktigt retro uteklaffbord från torpet för att göra det till ett reservbord för exempelvis fester. Genast när jag såg det sade jag att det inte fick kastas bort utan vi skulle byta ut bräderna och måla om det. I söndags tog vi hem det och när jag målade de övriga utemöblerna tog Krisu fram det. Han började rengöra det och det var i betydligt bättre skick än vi trott. Det dröjde inte länge innan han gick in i vårt verktygsskjul och kom ut med en av sina sprayburkar. En silverfärg som han brukar måla fälgar med. Det nästa han hämtade ut var en röd sprayfärg som han hade i köpt för länge sedan. Han såg så lycklig ut att jag inte nändes säga att jag planerat helt andra färger för bordet. Nu lyser bordet rött igen. Det är inte som nytt men går bra att använda, och när det inte behövs så är det bara att vika ihop det och sätta in det i lidret!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti