perjantai 27. elokuuta 2010

Projekt tuppen



Äntligen är projekt tuppen klart. Nu återstår alltså bara att hänga upp den på dörren till - just det - utetuppen!
Nej, låt oss ta det från början. Tuppen i plåt på bilden hittade Krisu i lidret bakom ett skåp. På dess baksida står det att den är gjord år 1980. En sådan skatt kan man ju inte lämna oanvänd.
Tuppen skall alltså få dekorera utetuppen. Vad passar bättre än en tupp på tuppen.
Ni minns mina varnade ord om en alltför ivrig schablonanvändning. Kunde ändå inte låta bli att gräva fram mina gamla schabloner efter att tuppen målats svart. Fick gräva ordentligt i vårt förvaringsrrum innan jag hittade dem. Hann redan tro att jag slängt dem i ett anfall av att städa upp mitt liv och slänga onödiga saker. Gör sådant ibland och ångrar mig oftast senare.

Men i ett skåp fanns de, samlade i en mapp. Gamla, kära och använda om och om igen. Schablonen på bilden är gjord av riktigt schablonpapper som min kompis Annika Blåfield brukar tillverka. Det är både snyggt och hållbart.
Själv föredrar jag att använda schabloner utskurna i plast. De håller längre och kan tvättas. Plast som används i byggarbete brukar vara både lätt att skära ut och tillräckligt tjockt för att hållas stadigt. Man brukar få tag i det i Etolabutiker.
Lägg märke till att jag endast använde en del av schablonen. Tycker själv om den stiliserade tulpanen och att den ypperligt lämpar sig på en finfin tuppstjärt:o).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti