perjantai 6. elokuuta 2010

Äppelkarter och fallna körsbär


Så gick det som det gick. Mina körsbär som den ena dagen lyste moget röda högt uppe mot himlarna låg den andra dagen snopet nere på market fallna, oplockade och kanske uppätna av godissnåla trastar. Jag hoppas nästan det för min oförmåga att plocka dem gör att jag skäms, skäms, skäms!
Trädgården fortsätter trots allt med att bjuda mig på frukt. Än så länge är det bara sura äppelkarter i äppelträdet men snart har de utvecklas till goda äppel. Är inte någon speciellt stor äppelätare men har faktiskt en plan med fruktskörden den här gången. Skall skiva dem och torka dem. Det är sedan himmelskt gott att blanda strimlorna i morgongröten - hjälp vad jag låter helylle där.
De många vinbärsbuskarna har däremot inte burit frukt. Kanske de är så gamla eller förvuxna. Måste någongång (då jag också gör allt annat som jag nu inte hinner med) ta reda på varför. Några goda vildhallon har jag ändå kunnat smaka på. Det finns några misskötta vildhallonbuskar vid jordkällaren. De har bjudit på några goda bär fastän de inte har blivit vattnade. Tack för det!

Tänkte också ge en liten uppdatering över jätte- och parkslideläget. Eftersom det här i bloggen inte på länge har varit hysteriska krior om deras hemskhet kanske ni anar att läget är litet bättre. Vet inte om det beror på torkan eller min ganska hårda offensiv mot dem. Jag har klippt och klippt varenda liten slideplanta som vågat titta upp under sommaren. Nu börjar det faktiskt märkas. Det här gäller åtminstone jättsliden som verkar ömkligt medtagen just nu. Efter Krisus födelsedag får de växa upp och sedan blir det den härliga Roundupdagen :o) :o) :o)
Parksliden är segare och växer flitigare men den går samma öde till mötes. Och om det inte hjälper i år, så nästa år då. Ger inte upp mot en trädgårdsväxt, trots att den är bland det värsta man kan ha i sin trädgård!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti