torstai 16. syyskuuta 2010

Små viktiga detaljer


Det sägs att det är detaljerna som avgör slutresultatet och det stämmer ju. Om man satsar stort men inte bryr sig om det lilla kan allt gå åt skogen. Visst kan det göra det ändå, men jag antar att det viktigaste är att man kommer ihåg de små sakerna och inte bara de stora. Framför allt måste man bry sig om projektet.

Här är i varje fall två olika exempel på detta. Glasknopparna ovan kommer till garderoben som transformeras från två begagnade klädskåp från ett kontor till ett raffigt förvaringsskåp i formgivaren Josef Franks anda. Skåpet målades redan tidigare vitt och dörrarna skall, så snart vi får det på plats, tapetseras med en härlig tapet designad av Frank. Hans Flora-byrå är världskänd och jag har inspirerats av denna. Blev så glad när jag i Helsingfors hittade dörrknopparna i glas. Fick en fix-idé att det skulle vara glashandtag på skåpet men de fanns bara inte att få i kära lilla Borgå!

Handtagen i borstad metall kommer åter på köksskåpen. Köpte redan snäckskalshandtag i antikmässing men de passar inte in i stilen så det får bli de här. De andra återanvände jag genom att ge dem till mamma. Hon har redan länge drömt om nya handtag till köksskåpen som renoverades någon gång på 80-talet, och tog tacksamt emot dem.
De på bilden har jag inte rusat ut för att köpa utan sökt fram ur vår "fyndlåda". Dit hamnar saker och ting som jag fyndat för ett förmånligt pris och tror att de kan komma till nytta någongång (Min fina designtapet fanns i samma behändiga låda och köptes för 10 euro för några år sedan). Just nu tycker jag att nyansen kommer att passa utmärkt till mahognyn eftersom den är litet mjukare än den vanliga kromen. Får se vad jag tycker när de är fastskruvade...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti