maanantai 13. syyskuuta 2010

Höstmelankoli på torpet


Nu är hösten verligen kommit till torpet. Trots att det ännu är varmt i luften känns den krispiga kylan redan av i luften, löven har sakta gulnat och snart är sommaren definitivt förbi. Försöker njuta av de sista sommarresterna samtidigt som jag litet ledset kan konstatera att trädgårdsarbetet börjar vara över för säsongen. Det har regnat och de flesta av mina skyddslingar klarar sig själv.

Park sliden står ännu stolt på både jordkällaren och min lilla kulle och jag väntar på att den skall visa tecken på att Roundupbesprutningen har lyckats. Har försiktigt kollat hur läget bland planteringarna på jordkällaren verkar och avlägsnat blad som fått Roundup på sig. Kanske jag på så sätt kan förhindra att hela roten förstörs?

Nå, snart blir det i varje fall dags för allt krattande när löven faller. Som ni ser på bilden har trädgårdsredskapen fått en alldeles eget utrymme där de kan trängas. Jag är så glad över det :o). Alla de gamla redskapen som syns på bilden var där då vi köpte torpet och fungerar utmärkt. Under arbetets gång har vi hittat både en och annan spade och annat smått och gott. Krisus mamma har lyckats bäst och fyndat åtmnstone två spadar i olika högar!
Det finns inget som är så bra som en gammal väl inarbetad spade. Det går lätt att gräva när spadbladet smidigt tränger ned i jorden. Man behöver inte heller vara ängslig över att spaden skall gå sönder. Den är gjort för arbete och värt med än ett dussin nya billigspadar.

Utrymmet (för det är litet) är det som tidigare fungerade som vår gubbes wc. Det förklarar kanske behovet av en ny utetoa så snabbt som möjligt. Då när vi tittade på huset tog jag upp dörren och smällde sedan direkt igen den. Den gamla toan var hemsk men nu är det, tack och lov, mycket, mycket, bättre!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti