torstai 25. elokuuta 2011

kompostera mera...:o)



Det finns en hel del saker man måste ta i beaktande då man planerat ett fritidsboende med flera hundar. För att vara rakt på sak är problemet hundskit - vad göra med den - det kommer ju en hel del ur våra små gullegrisar.
En lösning skulle ju vara att samla allt i påsar och ta med det hem i bilen:(. Men nej, kan nog inte tänka mig det så vi har nu investerat i en sprillans ny kompostor. Inte en värme sådan, de är asdyra. Utan en plastlåda med ett lock. Det jag också har köpt är den lilla boken "Kompostboken". Den längtar efter att jag skall läsa den medan jag åter ger den nervösa blickar.
I princip tycker jag att det skall bli roligt att kompostera den redan nämda skiten, hushållsavfall och allt trädgårdsavfall som uppstår under årets gång. Problemet är bara att det verkar så besvärligt. Komposten skall skötas, vara fuktig, får inte torka. Tänk om jag glömmer den, fyller på för mycket torv eller skapar en mindre ekologisk katastrof i vår kompostor. Så känns det men jag antar att det i praktisken bara är att kasta dit det som skall komposteras, litet strö då och då samt se till att den är så där lämpligt fuktig hela tiden...
Nå ta ni och njut av de här bilderna från "the estate's compostor area" :o). Den nya gröna döljs fint av staketet medan den gamla - uttorkade - ännu sticker upp sina vilda kvistar över staketets kant. Borde ta mig en kratta och kuva de ostyriga kvistarna så att det ser snyggare ut, shall do, shall do, in time!
och jo, presenningen som syns i övre högra hörnet är toans tak:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti