maanantai 4. lokakuuta 2010

Minns mina kära genom saker jag använder


Gamla möbler, textilier och prydnadssaker som har tillhört mina morföräldrar, mina farmor och min gudmor är viktiga inredningsdetaljer för mig. En orsak är förstås att jag tycker om dem men de påminner mig också om de mina som gått bort och håller dem med mig. Låter det tokigt?
Till exempel handduken broderad med initialerna ML. ML är min mormor Mary Lindqvist, momi alltså, och när jag har handduken framme eller använder dem så minns jag henne. Känner en närhet och att det förflutna finns med mig i livet. Nu talar jag alltså inte om spöken eller sådant utan bara om kärlek och trygghet.
Kanske det här är riktigt dumt för det sägs ju att man skall leva i nutiden och inte i går. Samtidigt är det ju lika viktigt att ha ordentliga rötter i sitt liv och det är väl det jag försöker.
I varje fall är det inte riktigt Feng shui där man skall städa ut det gamla som kan hålla en tillbaka för att kunna gå vidare. Men var och en har väl sin egen väg att vandra!
P.S. Den vackra linnehanduken finns i utetuppen på torpet. Vill alltså tillägga att jag använder föremålen i vardagen. Placerar dem inte på någon piedestal! D.S.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti