sunnuntai 10. lokakuuta 2010

Luftvärmepump och tända ljus



I går for Krisu i förväg till torpet medan jag startade senare med mina föräldrar. De hade bokat in Strömfors i kalendern för lördagen. Som pensionärer har de ett så späckat program att man ibland nog är rädd att de skall bli helt burnout.
- Men det lugnar ned sig snart, sa mamma glatt medan hon skrev in nya grejer i almanackan.
När vi kom fram var det varmt och skönt i stugan. Krisu hade värmt upp med luftvärmepumpen och eldat i både bastu- och vedugnen. För att lysa upp det hela hade han tagit de ljus som fanns tillhanda och placerat dem runtom i torpet. Oj vad det värmde mitt hjärta att komma in i värmen och uppleva stämningen:o)!

Vår luftvärmepump har fungerat bra. När vi kom fram hade den redan slagit av på grund av värmen. Då den startade upp var den relativt högljudd men effektiv. Ljudet har vi, som jag redan sagt, räknat med och den är ju inte precis där vi skall vara hela tiden utan alldeles vid ytterdörren.
Ett litet minus som vi inte har tagit i beaktande är att den avger kondensvatten som nu droppar ned i en behållare på fönsterbrädet. Vi måste hitta på någon lösning på det och jag föreslog att Krisu skulle läsa bruksanvisningen eller fråga försäljaren hur man skall göra. Alltid bra saker när man prövar på nytt.
Ibland föredrar han ändå att göra saker och ting på det manliga sättet. Försöka först, fundera en hel del och sedan till sist, om inget annat hjälper, ta fram bruksanvisningen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti