perjantai 1. heinäkuuta 2011

Njutit i Eijas trädgård






Eija Klauckes trädgård Eijas' Garden i Strömfors är nog värd ett besök. Eftersom vi redan för andra året regelbundet kört förbi och också shoppat i hennes trägårdsbod började det bli litet pinsamt att man inte tittat på trädgården som hon både byggt upp och planerat. Kan förstås till mitt försvar säga att jag inte ville göra det ensam och gärna ville ha nån annan med mig än Krisu. Om sanningen ska fram så handlar det nog ändå bara om planering - en dålig sådan.
Nåja i onsdags var det dags och med mamma i släptåg begav jag mig dit dit. Var inte riktigt säkert vad jag skulle få se. Trädgården är inte många år gammal och Klaucke har gjort en stor del av jobbet själv. Därför fanns en liten oro att jag skulle bli besviken. Samtidigt vet jag att hon är en sakkunnig kvinna som pyr av energi och det ledde åter till höga förväntningar. Det var med andra ord en något ambivalent Marit som tog de första stegen in i trädgården.
Så här efteråt är det bara att konstatera att jag gillade den. Den har hunnit växa i ett par år och blommorna har fått inta sin plats. Där finns en stor karpdamm, en japansk del, en blomträdgård som var inhägnad av tegelväggar och mycket vackra växter som inspirerar, bla fingerborgsblommor - digitalis tror jag som är en giftig med vanlig torpblomma. Något för oss - utanför hundområdet givetvis.
Där fanns också oändligt med vackra rosor och statyer både här och där. Har inte förr varit någon trägårdsstatymänniska men det börjar klia allt mer i fingarna för att skaffa en till - vi har ju redan vår ängel.
Det som med säkerhet kommer att dyka upp (sic) är ett fontänshuvud av betong från henne. En fisk kanske, ja fontän alltså. Vi vill gärna ha ett vattenelement i trädgården. Det är både skönt och uppfriskande att höra porlande vatten under varma sommardagar. Krisu gillar det också så jag planerar redan att ge något till en tillhörande trädgårdspott till födelsedagspresent åt honom. Och nej, han läser nog inte bloggen, tror jag, kanske:o)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti