maanantai 18. heinäkuuta 2011

En plats i skuggan


Arbetet på torpet går framåt och svetten rinner. Vad är då bättre än att kunna ta sig en ordentlig paus i skuggan och svalka sig. Det här är platsen för det, eller egentligen en plats där man skall kunna sitta ned i lugn och ro och kanske läsa en bok, fundera och ta det lugnt. Även under en varm dag är det svalt under den stora lönnen i (öhum...) parkdelen till torpet. Det är alltså någta kvadratmeter utanför hundinhägnaden som är ganska vacker med stora stenar och min lilla idegran.
Stolen den är ny men inte en ny bekantskap för oss. Den har länge stått i Eijas garden med ett av benen sorligt invikt. Både jag och Krisu har sett på den och funderat om man kunde reparera den. I lördgs slog vi till och frågade vad hon skulle vilja ha för den. Dyr blev den trots skadan men vi fick den under inköpspriset. Efter en mild behandling av Krisu är den nästan som ny och man kan redan använda den.
Arbetet inne i torpet går nu framåt med fart. Själv har jag ägnat mig åt att försöka få muren målad helvit utan grå fläckar. Den suger i sig färg som ett barn modersmjölk:o), och det är svårt att hitta alla fläckar på en gång.
Krisu är i dag på jakt efter elavbrytare från förr och jag hoppas att han hittar vad han söker i Borgå Jernhandel. Vill så gärna att de skall ha litet patina och inte vara dedär fyrkantiga kolosserna man är van vid.
Snart börjar vi flytta in i stugan och jag är nervös. Det är ett helt nytt skede i vårt torpliv och jag hoppas vi tycker lika mycket om det som vi tyckt om arbetet med att renovera det!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti