tiistai 21. kesäkuuta 2011

Den andra sommaren



Efter en massa velande hitåt och ditåt har jag beslutat mig för en andra sommar med bloggandet från torpet. Det sitter nog redan i blodet har jag märkt. När jag är där så går jag omkring och bloggar mentalt och då är det väl bäst att man fortsätter när bloggen snällt väntar här på nätet - orörd sedan i höst.
Att börja blogga är tyvärr också ett bevis på hur litet blivit gjort sedan senaste inlägget i höst och därför tar det emot en aning. En orsak till det är att jag knappt hann trycka på punkttangenten innan himlarna öppnade sig och det föll en hel del snö. En annan orsak är nog att våren har varit fylld av jobb och andra händelser som gjort att vi först nu (öh) på riktigt har kommit igång med jobbet. Till all lycka väntar torpet snällt och tålmodigt i sin grönskande trädgård på att bli omhändertaget.

Ett stort frågetecken för mig i år var nog hur ogräsläget var. Närmare sagt hur mycket av jätte- och parkslidesen fanns kvar efter förra årets totala Roundupchock - jo har nu löäst om dåliga sidor också. Till all lycka verkar det som om utrotningsarbetet till en stor del lyckats. Det finns bara en aning kvar och de växer med små skott som man triumferande nyper av när man ser dem. Jämfört med förra årets växtchock är det ju något att glädjas över. Även de platser som vi täckte över med en marktäckande väv och mylla har hållits i schack och jag funderar nog över alla skriverier på nätet att det skall vara nästintill omöjligt att utrota eländet.

I söndags hade vi en fin dag i vår härliga torpträdgård. Redan när vi kom dit kände jag friden sänka sig över mig. Där var fuktigt och vattnet glittrade på min new dawns blad. Den finns vid ingången och jag gläder mig alltid åt den när jag kommer fram. Jag planterade, flyttade växter och så fick vi några småportar gjorda som skall göra det möjligt att hundarna också skall kunna följa med dit.
På vägen dit stannade vi i Gammelby där jag köpte småväxter till den stora grytan bredvid dörren. Annasögon var det meningen att vara men det kom tydligen litet annat med också. Fint blev det i varje fall och kronan som jag köpte i fjol somras i Strömstad fick åter pryda sin plats i krukan trots att även den led under vinterns tunga snötäcke och plattades till en aning.

Trots att jag nu flera gånger skrivit om hur litet vi har gjort är det en sån väldig sklillnad om man jämför med hur torpet såg ut när vi köpte det. Allt arbete vi lagt ned har gjort ett skrotupplag till en härlig trädgård som dessutom bara kan bli bättre:o)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti